tirsdag den 8. september 2009

Fotokunst...

Læste en artikel om Annie Leibovitz i dag - ikke så meget om hendes evner som fotograf - men om at hun skyldte en frygtelig masse penge væk. Det var nu ikke det, der gjorde indlægget interessant, det var derimod det eksterne link til nogle af hendes billeder.
Jeg vil ikke påråbe mig at have den store forstand på billeder eller hvordan de skal tages - jeg synes bare vældig godt om disse, og ville gerne dele dem med andre. Har nok, ved nærmere eftertanke en svaghed for portrætter - sådan i al almindelighed - men jeg er i særdeleshed vild med dem, der viser et "levet liv" hos den, der bliver portrætteret. Dvs. billeder af ansigter der ikke er perfekte, men derimod afbildes med rynker, ar og skæve tænder.
Ud af de 3 billeder er jeg især vild med det af Clint Eastwood - det er da lidt sejt!
Photobucket
Photobucket
Clint
Flere billeder fra samme serie kan findes her

Udover Annie Leibovitz har jeg længe været facineret af Sally Mann, der udover at være kendt for at tage fantastiske billeder, også er kendt for virkelig at kunne provokere folk med sine fotografier, der ofte er af hendes egne børn. Billeder der mere end én gang er blevet beskyldt for at være for udfordrende i forhold til børnenes alder.
Anyway - her er et par eksempler på hendes arbejde.
Photobucket
Photobucket
Photobucket

(Edit: Crap! Har nu forsøgt at ændre billedstørrelsen flere gange - uden held. Så derfor den lidt amputerede udgave. Beklager - er åbenbart ikke så gode venner med blogger som jeg havde håbet...)

Ingen kommentarer: